Thursday 10 January 2013

bertahjudlah kepada yg Esa...


bangkit tahajjud




Dulu, ada orang pesan, "Lazimi qiamullai. Kalau malas sangat pun, at least sempat solat 2 rakaat. 

Bukan lama pun, kejap je. Paling-paling malas, bangun dekat-dekat subuh dan tunaikan solat 2 rakaat tahajud"

Terima kasih atas pesanan yang berbekas di hati.

dulu masa zaman stdy, musim exam selalu lah bgn bertahjud, emmm terukkan? 


bila nk exam je rajin, haishhhh....tahjud nie sebernarnya, susah nk digambarkan rasanya,  bg zura jika kita rasa sgt2 resah dan xtenang je hati, eloklah bertahjud, kerana pd waktu pg yg hening tu, bila kita berbicara tntg isi hati dgn y

g Esa, terasa sgt2 dekat dngNYA... sure korang akan menagis teresak2 mmng time nie feeling tu lain sikit, baru2 nie ada kwn zura, mgadu, dia baru putus cinta, dan sgt2 patah hati, lalu membawa diri ke negara org, tp disana pun beliau masih xleh lupakan kekasih hatinya, dia tnya zr mcmmana nk buat? zura ckp bertahjudlah, bgn mlm dan mohonlah pertunjuk dari Allah..... .kdg2 Allah nk uji je sejauh mana tahap keimanan seseorg tu, bila ditimpa ujian.... zr ckp kat kwn zr tu, ujian putus cinta nie kecik je, cuba kau bandingkan ujian yg Allah berikan dekat org2 sekeliling ko dgn ujian yg maha hebat? 


Depending on people. Tapi seboleh-bolehnya, cuba kita lazimi qiamullai. Kalau anda mampu bangun awal dan sempat untuk berqiamullai walau tidur lewat, teruskan. Bagus sangat-sangat. Anda memang sangat hebat! 

Satu perkara yang mungkin boleh bagi kekuatan pada kita ialah, ingat akan keadaan kubur kita nanti kita mati lepas ni.

Cakap pada diri,  "Bangun, bangun, jangan malas. Kubur it gelap gelita bagi sang pemalas".

Cuba tanya diri kita, berapa kali bangun qiamullai minggu ni? 

Ya. Kita bangun di malam hari, saat orang lain masih tidur, bukan untuk dunia. Bukan juga untuk manusia lain kagum pada kita. Bukan untuk tunjuk kat orang yang kita bangun menangis di malam hari mengenang dosa kita. No one sees you at that moment. It just between you and Allah. Ya, ia untuk saham akhirat kita. Kita bukan nak orang tengok dan rasa kita ni hebat, tapi kita nak jadi antara hamba yang hebat pada Allah.

1 comment:

  1. nice....insyallah i'm try bertahjud mlm nie...thnk zr penulisan yg sgt2 membuat kan hati nie tersentuh tika membacanya, terasa diri terlalu kerdil dan alpha tik bertahjud kepadanya...tq krana dgn penulisan awak nie tlh myedar kan diri ini..lamin

    ReplyDelete